Monday, July 5, 2010

JOM BUAT KIMBAP



      CARA  BUAT  KIMBAP


       Bahan2 yang diperlukan :

-         Beras  jepun
-          Roasted seaweed ( Rumpai laut )
-         Carrots
-         Timun japans
-         Crab flavoured stick (isi ketam )
-         Telur dadar

                                                                                               
 cara membuatnye :

masak beras cam biasa. bila dah siap masak nasi, buat air garam + gula masukkan dalan nasi tadi, air jangan terlalu banyak, agak2 je bagi melekit je. ( gaul bagi rata ye )
pas 2 korang rase dulu dah ok lum.  


bahan2  yg diatas tadi dipotong panjang2 camni ye 


 
< isi ketam nie belah 4 lagi ok, senang skit bila nak gulung nanti.
( dlm pic aku xbelah 4 lagi )                                                                       >                                       nie telur   
                 dadar yang telah dipotong        
 timun & carrots



langkah pertama :

ambik kulit kimbap, (rumpai laut )


langkah ke-2

ratakan nasi atas rumpai laut nie, mampatkan nasi nie ye, pas2 baru letak bahan2 yg kita potong panjang2 tadi




 langkah ke-3

gulung cam gambar nie ye, sambil 2 tekan bagi dia mampat, baru xberterabur bila potong nanti.


langkah ke-4

dah siap gulung, leh la potong camni



akhirnye siap maka terhasil le kimbap :
  berbeza tol dalam pinggan nie aku buat, dalam bekas yang adik aku punya bekal akak aku buat. akak aku buat lagi besar banyak isi. kenyang le adik aku makan atas bas kemarin rasenye.  apasal aku buat jadi kecik, xfaham tol hehehe.... abaikan...

           


9 comments:

Qissya said...

wah, bestnye kimbap. teringin nak buat tapi tak pandai.

izyantyPersonalTaste said...

Qissya :pasni leh cuba buat dh bg step 1 by 1 tu...senang je..slmt mencuba :)

akulahaku ^^ said...

err, mana nk cari kulit seaweed hitam tu?

izyantyPersonalTaste said...

akulahaku: seaweed nie banyak dijual dlm supermarket,bahagian makanan kering...cuba cari ek...supermarket besar selalu ada

♥ Damia Raisha (◕‿◕) said...

rumpai laut tu kena basuh x??ari ni bru saya buat,tp knp rase dia mcm tu eaa??

izyantyPersonalTaste said...

Damia : runpai tu tak payah basuh. rasa dia mmg camtu, makanan korea bukan sedap sgt pun he3...sedap lg makanan m'sia.

mimiE said...

dr mana nak dpt beras jepun ye? :'(

izyantyPersonalTaste said...

mimie: dekat supermarket besar mesti ada

yunoh syamimie said...

Semua brg ni beli kt supermarket kt mesia kew