Monday, July 26, 2010

pilihan korang ape ek...???

sekarang nie kecoh pasal logo halal  kat kopitiam  jom baca sedikit sedutan nie :

Bila kita menjenguk ke dalam kopitiam ini sudah pasti kita akan melihat berbagai bangsa dan agama yang sedang enak menjamu selera termasuklah umat Islam. Hampir semua kopitiam ini mempamerkan logo HALAL untuk menarik perhatia pelanggan Islam. Majoriti daripada kopitiam ini juga menggunakan staff Islam. 

Sungguh memeranjatkan berdasarkan rekod Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) hanya ada 2 kopitiam sahaja yang memperolehi SIJIL HALAL daripada JAKIM iaitu PAK HAILAM KOPITIAM dan JONKER WALK KOPITIAM.

 sekarang kita dah tau kan....jangan buat xtau lak k...aku pun dah takut nak makan kat kopitiam, dulu ada gak lepak kat kopitiam....so sekarang dah tau ada dua je kopitiam yang dapat sijil halal...dulu kan dah jadi trend lepak kat kopitiam...kalau nak lepak gak cari yg betol2 org islam nye...tapi ada ke???...susah org islam nak dapat hak francais kan. senang makan kat umah je.... buat sendiri kat umah lagi bagus heheh

dekat tasco n  K4 punya food court pun xleh harap gak beb.....tengok betol2 sape yang masak, memang ada logo halal...tapi orang bukan islam yg masak....ape kes kan???



Rasulullah saw bersabda, yang bermaksud:

 “Wahai orang beriman, makanlah barang yang bersih daripada apa yang kami kurniakan kepada kamu.” (Hadis riwayat Muslim)


Makanan yang suci dan bersih akan menjamin kesihatan yang baik. Justeru, di samping memilih makanan berzat dan berkhasiat, sebaik-baiknya pada masa yang sama, perhatian perlu diberi terhadap kebersihan dan kesuciannya dari segi syariat agama.
 

Sabda Rasulullah, yang bermaksud:

 “Setiap daging yang tumbuh daripada makanan yang haram, maka api nerakalah yang layak baginya.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)
 

jom tengok logo halal termasuk negara luar..





No comments: