Friday, August 13, 2010

Besarkan cucu dengan RM3

KETIKA kebanyakan orang lain mungkin masih dibuai mimpi, dia sudah mengatur langkah keluar rumah. Destinasinya adalah warung lama yang menjual sarapan yang terletak berhampiran rumah di Kampung Sungai Jai, Beranang. Itulah rutin hidup Syarifah Manap saban hari.

Kunjungan nenek tua itu ke warung tersebut bukanlah sebagai pelanggan yang biasanya dilihat membeli sarapan, tetapi dia ke situ untuk mencuci pinggan mangkuk dan cawan-cawan kotor.
Pada usia 77 tahun dengan susuk tubuhnya uzur dan lemah, walaupun hanya diberi upah RM3, Syarifah reda menerimanya kerana hanya itulah sumber rezeki demi sesuap nasi.
Apatah lagi, di atas bahu Syarifah atau lebih mesra dengan panggilan Nenek Inchot ada lima perut lagi yang perlu difikirkannya di rumah.

Menceritakan pengorbanannya demi kasih sayang kepada lima orang cucunya, Nenek Inchot memberitahu selepas anak keduanya Mohd. Nor Hamzah, 43, bercerai lima tahun lalu, dia terpaksa mengambil alih tugas untuk menjaga Mohd. Rafie Mohd. Nor, 14. Nor Hafizah, 14, Nor Shafiqah, 12, Mohd. Hafiz, 10 dan Nor Shahidah, 8.
Ketika itu katanya, Mohd, Nor tiada pekerjaan dan sering kurang sihat menyebabkan semua cucunya itu berpindah untuk tinggal bersamanya di sebuah rumah kayu setingkat di kampung itu.

cerita selanjutnye : kosmo online

NENEK INCHOT gembira a

1 comment:

Cahaya Kehidupan said...

huhu sedinnya,kesian nenek inchot,semoga Allah limpahkan rezki ke atasnya...huhu