Saturday, August 14, 2010

OKU penglihatan pun berfacebook

SUATU ketika dahulu buku-buku dalam bentuk Braille menjadi ‘jendela’ kepada golongan orang kurang upaya (OKU) penglihatan mendekati dunia luar.

Medium Braille boleh diibaratkan sebagai teman setia kepada golongan itu untuk memperoleh ilmu pengetahuan dan maklumat dalam mengharungi kehidupan seharian mereka.
Bahkan, golongan itu tidak pernah mengenal erti jemu memikul buku-buku Braille yang tebal semata-mata untuk menambah ilmu di dada sama seperti orang normal lain.

Bagaimanapun, keterbatasan mencari bahan bacaan dalam bentuk Braille kadangkala menyukarkan OKU penglihatan menggunakan imaginasi mereka mengenali dunia luar dengan lebih mudah dan berkesan.
Kini golongan OKU penglihatan mempunyai alternatif dengan hanya menggunakan hujung jari mereka untuk memperoleh segala maklumat iaitu dengan melayari laman web.

Mungkin kedengaran agak pelik tetapi kecanggihan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) hari ini membolehkan golongan OKU penglihatan menikmati kemudahan tersebut seperti orang lain.
Ini dibuktikan apabila lebih 700 OKU penglihatan dilatih Jabatan ICT Persatuan Orang Buta Malaysia (MAB) yang terletak di Brickfields, Kuala Lumpur dalam memahirkan diri menggunakan kemudahan capaian tanpa sempadan itu.

Pengurus Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi MAB, Silatul Rahim Dahman berkata, program melatih golongan OKU penglihatan di MAB telah bermula sejak tahun 2005 lagi.
 baca lebih lanjut di : kosmo online


No comments: