Pages

Monday, August 16, 2010

TIP KESIHATAN DI BULAN RAMADAN

  • Makan sahur untuk mengelakkan hypoglycemia / kandungan gula yang rendah yang boleh menyebabkan kelesuan
  • Makan makanan yang lambat hadam terutamanya waktu sahur, yang mampu bertahan selama 8 jam. Karbohidrat kompleks seperti oats, kurma, sayuran dan nasi adalah makanan yang lambat dihadam serta mengandungi banyak fiber
  • Minum banyak air suam untuk mengelakkan sembelit dan penyahhidratan / dehidrasi
  • Mengambil suplemen kesihatan yang halal untuk lebih sokongan kepada sistem badan

ELAKKAN

  • Tidak makan secara berlebihan terutamanya ketika berbuka dan sahur. ia akan menyebabkan badan korang rasa letih dan malas.
  • Tidak mengambil makanan yang cepat dihadam. Ia hanya mampu bertahan selama 3-4 jam sahaja dan boleh menyebabkan gastrik. Makanan yang cepat dihadam adalah makanan yang mengandungi karbohidrat ringan seperti gula, roti putih, dan sebagainya.
  • Mengurangkan makanan yang digoreng dan berlemak. ia menyebabkan ketidakhadaman, sakit perut dan penambahan berat badan
  • Tidak meminum teh secara berlebihan kerana ia mengandungi theophylline yang menyebabkan kita kerap membuang air.
SUMBER : 

0 comments:

Newer Post Older Post Home