Pages

Thursday, August 5, 2010

fungsi minyak hitam



 korang tau x fungsi minyak hitam @ pelincir tu untuk ape?? aku memang xtau fungsi dia untuk ape ari selasa baru nie aku p tukar, nie pun disebabkan moto tu tiba2 buat hal, n bunyi xsedap je moto bila bawa, aku pun tukar le...padahal aku xtau pun kenape perlu tukar ek...berapa bulan sekali ek kena tukar....aku memang xtau semua nie.....bila enjin bunyi pelik je aku tukar...ke kena tukar selalu ek???

so aku mencari lah maklumat pasal minyak hitam nie...then terjumpa kat satu forum moto : jom baca.

kalu kiter tengok secara fizikal minyak itam adalah same fungsi,tetapi ianya khusus bagi satu kegunaan..maksudnye kalu motor gunelah minyak itam yang dibuat untuk motor.bukan ape kalu kite nilaikan semula enjin motor dengan enjin kereta banyak beza,enjin kereta menggunakan minyak itam sebagai pelincir silinder sahaja,minyak gearbox pulak menggunakan minyak yang berlainan dan clucth adalah kering..

minyak itam untuk kegunaan motor pulak memenuhi setiap ruang enjin termasuk silinder,gearbox dan clucth (bagi enjin berkuasa rendah)bermakna minyak motor dicipta memerlukan kajian yang lebih mendalam untuk menghasilkan molekul supaya menampung tahap kepanasan,tekanan dan pengaliran yang baik..

1 comments:

E.d.Y said...

nak tau kenderaan tu dah lama tak tukar minyak itam, just tgk asap yang kuar dari ekzos..kalau asap hitam berkepul2, tu maksudnya dah lama tak tukar la tu

Newer Post Older Post Home