Pages

Tuesday, September 28, 2010

HARGA CILI NAIK LAGI?

Pagi tadi mak aku p kedai beli ikan n sebagainye..mak aku gitau aku cabai merah dah naik harga, sebelum nie ambik segemgam baru rm 0.50 hari nie dah rm1. naik banyak tu kan, sape2 yang suri rumah tu tau le kan tentang barang2 mahal sekarang. bawang pun naik harga gak. aku pelik tol arr apasal kita perlu import bawang dari luar, sedangkan tanah kat malaysia nie kan banyak. harga cili tengah naik sekarang, sape2 nak buat tanaman cili sure untung nie.cam best gak kan buat tanaman cili ni kan. aku ada terbaca artikel pasal penanaman cili yang menguntungkan.
 
sedikit sedutan

Meninjau sektor pertanian yang menyumbang kepada pendapatan negara, Normahiran memilih untuk beralih mengusahakan tanaman cili merah dan cili padi.
Mengusahakan tanaman cili menggunakan konsep fertigasi di tanah seluas 1,500 kaki persegi di Dengkil, Selangor.
Sehingga kini, Normahiran mempunyai lebih 1,000 pokok cili merah jenis 990 dan cili padi Semerah hasil penyelidikan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI).

untuk info lanjut di SINI


p/s : apa kata kita ramai2 tanam cili untuk makan sendiri, leh mengurang perbelanjaan dapur.

0 comments:

Newer Post Older Post Home