Pages

Wednesday, June 30, 2010

SARAPAN YANG SIHAT & MUDAH DISEDIAKAN







1. Sediakan semangkuk salad sebelum anda masuk tidur. Keesokan harinya, hidangan ini  
    boleh dijadikan sarapan pagi yang berkhasiat dan rendah lemak.

2. Roti bakar boleh menjadi enak dan berkhasiat jika anda bijak menyediakannya. Gunakan 

    roti tinggi serat,  bukannya roti putih. Untuk menambah perisa, sapukan sedikit mentega  
    kacang dan taburkan sedikit kismis.

3. Muffin juga pilihan yang baik jika ia mengandungi bijirin atau cebisan buah-buahan. Bagi 

     menjimatkan masa, cubalah luangkan masa seminggu sekali untuk membakar hidangan 
     ini. Muffin boleh disimpan lama, tidaklebih  dua minggu.

4. Jika ingin cepat, sandwich tuna bersama keju dan sebiji epal merupakan pilihan sarapan 

    baik. Kombinasi ini    mampu membuatkan perut kenyang sehingga waktu makan 
    tengahari.

5. Semangkuk bijirin sarapan pagi yang dicampur dengan susu segar merupakan sajian  

    sarapan sangat berkhasiat dan amat mudah untuk disediakan.Untuk menambah selera,  
    masukkan beberapa hirisan buah  seperti epal, pisang atau strawberi. 

6. Telur dadar bercampur sayur-sayuran segar seperti lobak merah, brokoli, daun seleri,  
    atau  cendawan jug   pilihan sarapan yang baik kerana ia tinggi protein.

7. Untuk melengkapkan hidangan sarapan, minum jus buah-buahan segar yang dikisar 

    sendiri. Campurkan     sedikit  susu segar ke dalam jus untuk mendapat sedikit kalsium.


0 comments:

Newer Post Older Post Home