Pages

Wednesday, December 21, 2011

ikan operate


 pernah dengar tak ikan operate, sebelum nie aku tak pernah dengar pun, nie pun sebab aku terbaca kat blog masakan mana thah tak ingat, ke kat blog mat gebu kot hik2...aku panggil ikan belah belakang je. dalam perut ikan tu sumbat cabai kan, ada setengah orang suka letak kelapa parut pedas n lain2 lagi lah.

aku paling suka bila mak aku yang buat, cabai dia sedap lain macam he3...air tangan mak le katakan.


 Tapi yang dalam gambar nie versi aku yang buat, ikut selera sendiri he3...

kesedapkan ikan nie terletak pada cabai dia kan, aku suka manis pedas,jom tengok resepi mudah

 masak cabai sampai kering camni

Bahan-bahan ikan belah belakang


ikan cencaru ( dibelah tepi )
cabai kering yang dikisar
bawang besar ( dipotong )
terung ( dipotong dadu ) * kalau ada



cara masak cabai

- Tumis bawang putih sampai garing
- masukan cabai kering yang dikisar, biar sampai masak dan pecah minyak. 
- masukan bawang besar dan terung, letak gula, garam dan kicap. masak sampai  kering.

cara mengoreng ikan

 - letak garam dan kunyit atas ikan
-sumbat cabai yang siap di masak tadi dalam perut ikan
- goreng ikan dalam minyak panas

# Tips ikan masak sempurna- goreng ikan dalam api yang perlahan sehingga garing.
ini disebabkan ikan cencaru kulit tebal, api yg terlalu kuat leh hangit tapi isi tak masak.

 

4 comments:

Fiza said...

mcm sedap je, jom dtg rmh masakkan, XD

Myra Jay said...

Suka jugak Ikan Cencaru belah belakang ni :)

izyantyPersonalTaste said...

fiza: kena cuba dulu, baru taw he3..

myra: sama le, ikan cencaru nie sesuai buat belakang je kot ek...tak pernah jumpa pun buat masak lain..

kacang said...

ermm...sedapnyee..

Newer Post Older Post Home