Pages

Friday, June 29, 2012

RESEPI -Mee kicap Korea

Aku tengah bosan nie, so buat2 rajin taip resepi yg dah lama buat, ingat2 lupa he3..mee kicap korea rasa teringin nak makan tak bila layan drama korea ek...of coz teringin kan sebab nampak sedap giler diaorang makan kan, so meh cuba buat sendiri.


bahan paling penting kicap nie chinese Black Bean Paste...nie beli kat kl kedai yg jual bahan makanan korea halal.

daging yg dipotong dadu



timun jepun, carrot, ubi kentang dan bawang besar semua nie potong dadu ok.
mee kuning of coz wajib ada kan.



mula-mula panaskan minyak, goreng daging sampai empuk nak cepat empuk rebus daging lebih awal ok.



pasti masukan bahan2 sayur yg tadi tu bersama kicap kacang hitam tu.
kicap tu agak2 korang lah nak kuah banyak mana, yg penting bagi pekat letak air sikit .



ok biar mendidih dan letak bahan perasa.




gaul mee so boleh makan. apa rasa ek? sila tanya orang korea ok he3..tekak melayu aku cakap tak sedap sebab kicap dia rasa pahit sikit terbantut selera ok. tapi akak n adik aku ckap sedap....tol le tu org korea celup huhuhuu....kenapa kicap tu pahit sebabnya diorang guna kicap kacang hitam apa thah, orang m'sia guna kicap kacang soya tu pasal sedap kan.

4 comments:

Myra Jay said...

Jauhnya nak dapatkan pastenya pun..

Myra nak p rumah Iz la rasa boleh?
Kalau kena dengan tekak baru boleh beli dan buat ;D

izyantyPersonalTaste said...

mmg jauh nak beli paste dia...boleh je dtg rasa he3...bg iz mmg xleh kena ngan tekak mkanan korea he3...

Mast Js said...

boleh tau, kedai jual bahan makanan korea halal kat kl tu kat mana yer? nak cari la..

Unknown said...

Nk tau gak, kt mane yg jual bahan2 tu..?

Newer Post Older Post Home