Pages

Tuesday, June 28, 2011

nak susah dulu ATAU senang dulu???



 kalau ada orang tanya korang antara dua pilihan nie, yang mana satu korang nak pilih diantara

SUSAH DAHULU SENANG KEMUDIAN
ATAU
SENANG DAHULU SUSAH KEMUDIAN


Kalau aku punya jawapan nak senang..senang dan senang hahaha leh camtu? gurau je lah :p semua orang nak senang kan. tapi tak  semua orang  bernasib baik nak sentiasa senang je. kalau anak orang kaya of coz le leh senang..senang dan senang kan. kalau anak orang yang tak berapa nak kaya cam aku, kena lah susah dulu kan...pernah tak korang merungut kenapa aku tak leh nak kaya cam sesetengah orang tu...sila buka mata luas2 ( pesanan utk diri sendiri :p)  dan tengok sape yang kaya raya dok rumah goyang kaki je bulan2 dapat duit belambak2...ada ke? ada mak datin :p...hahaha..sebelum nak jadi mak datin tu, penat tau datuk dok usaha cari harta, sampai leh dapat taraf datuk. banyak je orang lain leh jadi datuk tanpa susah payah kan, datuk kaya cucu huhuhu. datuk jugak kan.

korang pernah tengok STANZA dekat TV 9 setiap hari selasa 9 malam. INI bukan  stanza cinta yang aron aziz berlakon tu okey. Stanza nie satu DOKUMENTARI yang mencerita usahawan muda yang berjaya dalam bidang masing2. dalam stanza nie orang yang terpilih tu selalunya ada 3 jenis bisnes yang dia buat dalam satu masa, wahhhh tabik spring arr kat depa nie, dalam usia yang muda dh handle macam2 bisnes. macam2 halangan dan rintangan, usaha dan komitmen yang tinggi harus diberikan. waaaaa cam letih je nak kejar masa nak buat macam2 kan, tapi dioarang tu sangup wei korbankan masa  diaorang.  kebanyak yang dipaparkan dalam rancangan nie semua anak orang kaya. boleh arr kan harta mak bapak depa banyak leh buka banyak bisnes kan, BUT korang jangan lupa kalau harta yang bergunung ganang tu ditarah habis gak kan. kira ok gak ada sumbangan dana dari family kembangkan lagi bisnes. daripada anak orang kaya yang tak nak keja pastu perabih duit mak bapak je kan.

see dari citu kita dah nampak kenapa orang kaya lagi bertambah kaya dan orang miskin bertambah miskin...semua tu perlukan usaha dan komitmen yang tinggi, bukan senang2 leh kaya kan.


camna nak mulakan bisnes tanpa modal dan tanpa dana ek????

mari berfikir ramai2 apa yang boleh kita buat

- buat loan paling senang tapi kan perlu buat kertas keja dan bagai lah, tapi xpa kalau nak mesti usahakan.

tapi bagi aku lak yang hangat2 tahi ayam nie loan sangat lah tidak sesuai, nak tau kenapa takut xleh bayar...so baik aku buat bisnes kecik2 dah le guna modal yang kumpul sendiri. kalau kita nak buat bisnes apa sekalipun tolong jangan behenti keja. kalau bisnes kita leh p jauh n menguntungkan baru kita bagi tumpuan kat bisnes. orang yang kaya raya tu buat banyak keja tau tak, mari kita contohi mereka ok. sok2 bila dah tua leh dok goyang kaki he3..masa muda kita keja kuat. aku tak mula keja kuat lg camna, dh tua nie...


p/s: tak kisah orang pandang kita xdak apa-apa sekarang....

0 comments:

Newer Post Older Post Home