Friday, August 10, 2012

Dah berjaya buat puding karemel tapi...


Assalammualaikum....ahad lepas buat puding karemel banyak sangat orang dok post pasal puding nie, tengok cam sedap, aku memang tak pernah makan pun sebelum nie. so carilah resepi paling senang nak buat n then jumpa, aku buat time dekat buka puasa ok,  kelam kabut gak lah sebab petang tu p shopping kain buat veil. balik pun dah 6.30ptg, tapi sempat je masak siap buat mee kari lagi taw, sapa cakap masak tu susah, senang n cepat je taw. so dalam masa yg terhad aku dpt siapkan 2 masakan he3... y semua benda aku yg buat bajet cam orang penting je kan...hahahah...harap2 pas ni akak n adik aku tu leh pandai masak huhuhu...tak suka ok aku sorang dlm adik beradik yg reti buat semua keja perempuan huhuhu ( asyik jadi asst aku je next year tukar ek :p ). by the way aku tak suka buat keja berat hahah...so adik n akak aku akan take over :p...balance kan..

eh sebenarnya nak cite pasal puding karemel tapi ada sesi luahan perasaan lak kan, isk2..dari segi rupa n bentuk semua menjadi ok. Tapi bila aku rasa, tak kena ngan taste aku rupanya....wah puding nie sangat manis rupanya, aku tak suka benda manis so tak memenuhi selera aku pun. maybe kalau nak buat lagi leh kurangkan gula ke pada 1/2 cawan je kan. makan sejuk2 sedap gak sebab dia lembut cam taufu fah, ke letak gula merah lagi sedap kot, leh cuba nanti.


kat bawah nie resepi paling senang n jimat masa aku rasa.




PUDING KAREMEL
bahan2 :

untuk puding

1- telur 3 biji
2- susu cair ( 1/2 tin je sebab nak buat sikit )
3- esen vanila ( 1 sudu kecil )
4- tepung jagung / kastard ( 1 sudu. klu lebih nanti puding keras )

gula hangus

1 cawan gula ( 1/2 cawan pun dah ok, tak terlalu manis sgt )
sedikit air ( lebih kurang secawan )


Cara2 :

1- Bahan2 untuk puding di blender - ketepikan

2- masak gula dengan api perlahan , bila gula mula cair masukkan air sedikit demi sedikit
( perlu kesabaran ye kawan2 sebab awal2 gula akan berketul.. API SLOW ye )

3 - bila gula dah hancur , cair sampai kaler perang ,tutup api 
( jangan lelama sangat sebab nanti rasa gula hangit time makan )
then boleh masukkan gula hangus dalam loyang

4 - masukkan puding yang di blender ke dalam loyang

5- kukus puding dalam 15-20 minit



p/s resepi nie aku ambik kt blog sapa thah, tak sure nak kredit pun sebab aku copy resepi  yg senang2 pastu simpan kat word, bila bulan puasa baru aku buka he3... tuan punya resepi harap jgn marah ek :)...

6 comments:

Ardini Humaira said...

dni pun kureng ngan puding ni kalau jenis manis sangat. dni xpenah wat huhu.. tapi asben dah mintak2 nak makan... dia punya fav... malansnye nak ngukus

Myra Jay said...

Boleh la Iz buat masa nak p beraya nanti :)
Myra puntak suka gak makan manis2 :)

izyantyPersonalTaste said...

Ardini : he3...cuba lah buat nanti, buat ikut resepi tu nipis je cepat sikit kukus..

myra : boleh je myra cakap awal nak datang ek leh masak best2..

nuyui a.k.a miss YUI said...

suka tp tak pernh try buat.

Qashmere said...

WOw...boleh cuba nanti..

Mamat said...

manis huhu tu yang sedap :D

Jom baca & komen -- Kembali manjadi blogger semula