Wednesday, October 12, 2011

cili padi a.k.a cabai melaka pedas giler...

 u all pernah tengok tak cabai melaka jenis nie, kebanyak yang jual kat kedai jenis kurus panjang kan, yang spesis nie aku tak taw le pulak nama pa, orang bagi benih kat aku suruh tanam. memandang dulu aku rajin membelek pokok2 so aku pun semai le pokok cabai nie, bila dah bercambah ada orang tolong tanamkan n jaga 2pasal pokok nie subur n berbuah lebat, kalau aku yang tanam comfim pokok tu kurus je buah pun tak lebat hahahah...d'mand tol pokok2 sekarang nie kan, nak perhatian n belain lebih, ngada-ngada tol a'h heheh... yang nie dh petik buah masak, so tinggal yg lum masak je lah atas pokok.


oit banyak tol aku melalut kan, sebenarnya nak gitau cabai nie sangat pedas ok, sampai berdesing kepala otak aku huhu...aritu buat air asam cicah ikan bakar...waaaaaaaaaaa sampai nagis2 makan, tapi sedap air asam he3...


hasil tanaman belakang umah, pokok cabai nie ada 3 pokok....bukan aku yang tanam n jaga tu pasal gemuk je pokok tu ;p
merajuk tak nak tanam pokok sebab suka jadi kurus sangat hampa...

6 comments:

Myra Jay said...

Nanti nak p rumah Iz la ambik cabai melaka nieh :)


Iz, myra ada buat entry promosi guestbook kat blog Myra, nanti jengukla ye ;)

izyantyPersonalTaste said...

myra: mai le ambik, banyak nie....dh masuk tengok thank's ek...

JaSSNaNi said...

izyanty.... akak pernah dapat cabai spesis ni.. mmg pedas giler.. mak mertua kakak akak yang bagi.. kat kampungnya dia tanam.. jadi skali dia bawa cabai ni seplastic.. mmg pedas tak hengat... mmg berasap.. tak tau nak cakap.. bleh leleh air mata.. kalau asben akak dia tak brani amik cabaik ni.. walaupun sebiji,.. ehehe.. nak makan cabai mesti la test yg paling power kan.. hehehe.. sedap letak dlm maggie.. time hirup kuah tu baru tau penangan cabai ni,,, kan..

izyantyPersonalTaste said...

k.jassnani: hehehehehe memang power tol cabai nie kan,firstime makan nanti nak cuba dlm maggie lak lah...mau berpeluh nie makan panas2 he3...

LYAfrina said...

kita kt trg x pgil cili padi,,, pgil lada jarum..hehe.. kalo y gemuk cam ni..kalo x silap... lada jarum burung..

izyantyPersonalTaste said...

lyafrina :tu ke nama cabai nie...yang satu lagi tu kecik2 sgt org belah sna pgil lada burung kan...yang kcik2 tu cam susah tol nak potong...