Tuesday, October 26, 2010

KISAH KASIH.....

Secara fitrahnya, memang manusia ini mempunyai perasaan mengasihi dan ingin dikasihi. Fitrah ini disuburkan lagi di dalam Islam, di dalam hadis, kita boleh jumpa apa kata baginda SAW mengenai kasih ini:-

Tidak sempurna iman seseorang kamu sehinggalah dia mengasihi sudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri (Sahih al-Bukhari kitab al-Iman)

Orang yang hatinya penuh dengan kasih sayang akan mudah mengasihi orang lain tetapi orang yang hatinya penuh dengan kebencian akan mudah membenci orang lain.
Saya berjalan di kota Pnom Penh dan saya melihat beberapa situasi yang menyentuh hati. Antaranya seorang anak yang memimpin ibunya dengan kerusi roda, sekali sekala, dia akan memimpin ibunya berjalan di tepi sungai Mekong ini.

IMG_4695

Itulah fitrah manusia dan Islam menyuburkan lagi fitrah ini hingga di dalam hadis Nabi saw yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Nasai bahawa:-

Syurga itu di bawah telapak kaki ibu
Imam al-Sakhawi telah berkata bahawa sifat tawadhuk (merendahkan hati) terhadap ibu adalah sebab untuk masuk ke dalam syurga (Syarah Sunan Ibu Majah li Sanadi).
Situasi kedua saya melihat sebuah keluarga yang mempunyai anak yang sakit, berjalan di kota Pnom Penh dengan memegang kayu yang tergantung air untuk dimasukkan ke dalam tangan anaknya. Begitu pula kasih seorang ayah terhadap anaknya. Hospital di Phnom Penh ini  sangat daif, orang beratur hampir setengah kilometer untuk mendapatkan giliran rawatan.

IMG_6176
(orang beratur hingga setengah kilometer atau lebih untuk menunggu giliran rawatan)
IMG_4814
(selepas mendapatkan rawatan, mereka akan pulang dengan apa yang ada)
Pernah satu ketika seorang melihat Nabi SAW bergurau dengan cucunya Hasan dan Hussain, maka orang ini mengatakan bahawa beliau mempunyai anak tetapi tidak pernah bergurau 

seperti Nabi, apa kata Nabi SAW:-
Barangsiapa tidak mengasihi tidak akan dikasihi (Sahih al-Bukhari di dalam kitab al-Abab bab Rahmah al-Walad)
Perlunya kita menyuburkan kasih sayang sesama manusia memang dianjurkan di dalam Islam. Ini kerana Islam adalah agama persaudaraan dan kasih sayang.
Tetapi apa yang berlaku sekarang ialah kasih sayang semakin pudar. Tidak sedikit sekarang ibu dan ayah merana kerana sikap anak yang derhaka pada mereka, bukan sekadar dengan perkataan, tidak sedikit yang dengan menyakiti fizikal. 

Tidak sedikit juga ibu bapa yang mendera anak-anak. Belum yang kena buang, kena sangkut di pagar masjid, kena buang dalam tong sampah dan sebagainya.
Ini menandakan, fitrah kemanusiaan semakin rosak. Kita perlu membentuk balik fitrah asal manusia ini dengan iman dan ilmu. 

Berbalik pada agama bermakna kita memahaminya dan menghayatinya hingga melahirkan amalan. Usaha untuk taat inilah yang akan mengudang kasih sayang Allah pada kita.

“Universiti Kehidupan Pengajian Sepanjang Hayat”


sumber : ustaz amin

No comments: