Tuesday, August 17, 2010

Puasa warga emas




RUTIN berpuasa daripada terbit fajar hingga matahari terbenam sepanjang Ramadan dirasakan sangat mencabar oleh sesetengah individu seperti warga emas yang mempunyai keperluan khas.
Bagi individu yang bergantung pada pengambilan ubat-ubatan, mereka berhadapan cabaran untuk memastikan kesihatan berada pada tahap terbaik terutama bagi pesakit diabetes dan darah tinggi. 

Pengalaman Kamariah Zaki, 66, yang bergantung pada ubat darah tinggi sedikit sebanyak memberi gambaran terhadap cabaran yang perlu dilalui pesakit hipertensi ketika berpuasa.
Jelas Kamariah, ada masanya tubuhnya berasa tidak selesa selain perasaan risau diserang tekanan darah tinggi secara tiba-tiba. 

“Nak makan ubat, (tetapi) berpuasa. Tak makan ubat, takut sakit datang tiba-tiba,” katanya yang menetap di Pulau Pinang.

Bagaimanapun, perkembangan teknologi perubatan terkini membolehkan dos ubatan yang perlu diambil pesakit diselaraskan sepanjang waktu berpuasa. 

“Tetapi untuk tahun ini, pakar perubatan mengubah dos ubat dan waktu pengambilan. Jadi, saya hanya perlu ambil ubat pada waktu sahur dan semasa selepas berbuka,” ujarnya. 


info lanjut kosmo online

No comments: